Strategii de business în era Internetului mobil
Câteva statistici din lume:
-
91
Telefon mobil
91% dintre oameni au telefon mobil
-
56
Smartphone
56% dintre aceştia au smartphone
-
50
Internet pe mobil
50% folosesc smartphone-ul ca dispozitiv principal pentru acces la Internet
-
72
Cumpărături
72% dintre cei care au tablete cumpără online de pe tabletă în fiecare lună
Şi câteva cifre din România:
-
-
dintre smartphoniști folosesc zilnic Google pentru a căuta informații
-
dintre smartphoniști au cumpărat produse sau servicii online
-
dintre smartphoniști caută informații locale
Sigur, datele sunt interpretabile şi se poate discuta mult şi bine despre segmentare, despre domenii de activitate predispuse la accesul de pe mobil etc. Însă concluzia importantă este: Internetul pe mobil este astăzi un fenomen uriaş şi creşte puternic în continuare.
Privind retroactiv, sunt multe asemănări cu evoluţia Internetului din anii 2000. Doar că lucrurile se petrec acum mai repede şi la o scară mult mai mare.
În 2012 traficul Internet de pe mobil a fost de 12 ori mai mare decât traficul total Internet din anul 2000, şi de 4 ori mai mare decât traficul Internet de pe PC din 2007.
Dar sunt şi deosebiri importante între Internet-ul pe mobil şi cel tradiţional, accesat de pe PC:
Așadar, în anii 2000 organizaţiile au trebuit să-şi dezvolte o prezenţă pe Internet.
Astăzi este chiar mai important pentru o companie să-și implementeze o strategie de marketing pe mobil.
Problema este că marea majoritate a site-urilor din România (după unele estimări peste 85%) se văd rău pe mobil (fie pagina normală de pe monitorul PC-ului se înghesuie întreagă pe ecranul mic al smartphone-ului, făcând citirea și eventuala acțiune cvasi-imposibile, fie, mai grav, se afişează pentru început doar colţul din stânga sus al site-ului împreună cu bara de navigare orizontală a browser-ului și se așteaptă ca vizitatorul să înceapă vizita pe site prin a baleia ecranul stânga-dreapta spre a contempla întraga pagină). De ce?
Primul răspuns care-ţi vine în minte este că organizațiile nu conştientizează importanţa şi valoarea pentru afacere a unei prezenţe eficiente în spațiul mobil. Oare nu le-au ajuns la ureche statisticile care arată că, în Statele Unite, 84% din companiile mici şi mijlocii care au implementat o strategie de mobile marketing au avut imediat creşteri semnificative de business? Sau cele care arată că 71% dintre smartphoniștii care vizitează un site neoptimizat pentru mobil îl părăsesc în următoarele 5 secunde?
Al doilea răspuns şi adevărata problemă, cred eu, este că firmelor le este greu să abordeze problematica prezenței în Internetul mobil. Un eventual “research” cu Google al acestei teme îți umple ecranul cu o încrengătură de cross-link-uri şi tot felul de pagini cu texte ezoterice despre HTML5&CSS3& Jquery, Layouts & Media Queries, Foundation Framework, Dynamic serving Vary HTTP user agent header URL catching ș.am.d.
Parcă ai pătrunde în misterioasa bibliotecă din abația din povești:
Biblioteca este un labrint mare, semn al labirintului lumii. Intri şi nu ştii dacă mai ieşi. Nu trebuie să depăşeşti coloanele lui Hercule …
Umberto Eco, Numele Trandafirului
Închid paranteza şi revin la subiectul postării.
În ce constă o strategie eficientă de business pentru mobil?
1. Website optimizat pentru smartphone
Site-ul optimizat pentru smartphone este piatra unghiulară a oricărei strategii de mobil. În general se folosesc două soluţii, fiecare cu avantajele şi dezavantajele ei:
a) Responsive Web Design: un singur web, un singur conţinut. Software-ul detectează dimensiunile şi rezoluţia ecranului dispozitivului ce accesează website-ul și ajustează automat structura paginii. Layout-uri fluide cu conţinut simplificat pe mobil. Fonturi în unități procentuale și meniu de navigaţie compactat (eventual vertical) pe smarthone şi orizontal extins pe desktop. Funcționalitatea touch se activează doar pe smartphone. Imaginile sunt redimensionate dinamic.
-
- Avantaje: URL unic, optimizare SEO excelentă, consistenţă grafică – aspect similar pe toate dispozitivele, administrare uşoară, costuri reduse de implementare
-
- Dezavantaje: timp mai lung de încărcare, integrare dificilă a funcţionalităţii specifice smartphone
b) Website dedicat pentru mobil (m.domeniulmeu.ro)Două website-uri = versiuni separate pentru desktop și mobil. Software-ul detectează tipul dispozitivului şi trimite la adresa URL corespunzătoare. Layout-uri fixe cu conţinut sintetizat pe mobil. Fişiere CSS şi scripturi mai mici.
-
- Avantaje: încărcare mai rapidă pe mobil şi funcţionalitate specifică mobil. Interfața de utilizare pe smartphone similară celor cu care vizitatorul este deja familiarizat din mobile apps.
-
- Dezavantaje: două URL-uri înseamnă redirectare și trafic mai scăzut pe fiecare website, conținut dublu şi SEO mai dificil, costuri (în principiu) mai mari, administrare mult mai complexă.
2. Servicii web-mobil bazate pe locația telefonului.
De exemplu: home-page pe mobil poate arăta distanţa până la sediul companiei precum şi harta locaţie mobil-sediu (Get Directions).
3. Mobile e-mail marketing
Newsletter responsive, optimizat pentru smartphone
4. Campanii de promovare pe mobil
5. Internet Marketing Integrat
desktop & mobil & reţele sociale
6. Aplicaţie pentru mobil legată de web (opțional)
fie nativă, fie webapp. Conţinutul aplicaţiei actualizat la zi şi push-notifications.