Responsive vs Dedicat

Website-ul optimizat pentru smartphone este piatra unghiulară a oricărei strategii de mobil. Imediat ce am acceptat această premisă ne confruntăm cu o primă decizie. Există două soluţii:

1. Responsive Web Design: Un singur web, un singur conţinut, acelaşi URL. Software-ul detectează dimensiunile şi rezoluţia ecranului dispozitivului ce accesează website-ul și ajustează automat structura paginii.  Layout-uri fluide cu conţinut simplificat pe mobil (portrait sau landscape) şi adaptat scenariilor de utilizare telefon/tabletă. Dimensiunea fonturilor este definită în unități procentuale iar meniul de navigaţie este compactat (eventual afişat vertical) pe smarthone şi orizontal extins pe desktop. Funcționalitatea touch se activează doar pe smartphone/tabletă. Imaginile sunt redimensionate dinamic.

2. Website dedicat pentru mobil (m.domeniulmeu.ro): Două website-uri, unul pentru desktop și celălalt mobil/tabletă. Software-ul detectează tipul dispozitivului şi trimite la adresa URL corespunzătoare.  Layout-uri fixe cu conţinut sintetizat pe mobil.  Interfaţă utilizator specifică fiecărui dispozitiv de accesare. Fişiere HTML, CSS, grafice şi scripturi mai mici. Imagini diferite, preformatate pentru rezoluţia corespunzătoare.

Responsive vs Dedicat. Care este soluţia optimă pentru organizaţia ta?

Răspunsul este că nu există un răspuns simplu la această întrebare. Nu mi-am pus în gând să tranşez dilema; sunt conştient că nu vom avea prea curând o dezlegare definitivă.

Tehnic ambele variante (Responsive Design şi Web dedicat mobil) au avantaje şi dezavantaje obiective. Le voi trece în revistă;

Problema Responsive Dedicat Observaţii
Optimizare pentru motoarele de căutare SEO Foarte bun Rezonabil 2xURL fragmentează traficul, conţinutul dublu face SEO dificil
Timp de încărcare Rezonabil Foarte bun Fişiere HTML, CSS, grafice şi scripturi mai mici pe webul dedicat
Magazin online Rezonabil Foarte bun
Website desktop complex Rezonabil Foarte bun  implementarea este mai dificilă pentru responsive
Administrare ulterioară a website-ului şi conţinutului Simplă Complexă  dedicat înseamnă administrarea a două conţinuturi
Link-building and social activity (Facebook, Twitter etc) Foarte bun Rezonabil Este preferabil ca toate linkurile (inclusiv share like, tweets, google+) să conducă la acelaşi URL
Implementare iniţială Complex Simplu depinde de starea website-ului curent
Consistenţă grafică – aspect similar desktop/mobil Foarte bun Rezonabil  În mod natural, un web responsive un singur design, doar structura paginii se adaptează la tipul de dispozitiv
Funcţionalitate specifică mobil/touch Rezonabil Foarte bun  Este mai uşor de integrat la dedicat
Design şi interfaţa pentru smartphne asemănătoare mobile apps Rezonabil Foarte bun Utilizatorul smartphone este deja familiarizat cu interfaţa specifică iOS/Android
Upgrade ulterior al Website-ului (noi funcţionalităţi) Simplu Complex  La dedicat, orice modificare înseamnă de fapt două modificări
Adăugare coduri de conversie/redirectare Simplu Complex
Cost de întreţinere ulterioară Mic Mai mare

Lucrurile sunt clare acum? Ce alegem?
Îmi vine în minte imaginea cântarului din Iliada lui Homer. Zeus se află pe muntele cu-multe-izvoare, pe muntele Ida de unde priveşte înspre cetatea Troiei şi năvile ahee. În vale, cele două oşti se înfruntă iar el, Zeus, trebuie să decidă cine va fi astăzi biruitor:

Vine însă ceasul când soarele ajunge în mijlocul cerului şi, atuncea, Zeus, Părintele zeilor şi Părinte al oamenilor, îşi întinde balanţa, din aur lucrată, pune-apoi în talegere cele două soarte ale jalnicei Morţi, ce oamenii îi doboară, una pentru troienii strunitori-de-cai, cealaltă pentru danaii acoperiţi-de-aramă. El cumpăna o ridică de mijlocul ei şi pierea aheilor se pleacă la pământ, iar soarta troienilor către cer se înalţă. Atunci, de pe culmea muntelio Ida, Zeus vuieşte şi fulgeră o săgeată. Iar flacăra cade spre oastea argiană. Speriaţi, pălesc războinicii văzând semnul ceresc…

Homer, Iliada, traducere de Radu Hâncu

Dar noi nu ştim ce indică balanţa, nu vedem semnul ceresc şi trebuie să decidem în funcţie de datele pe care le avem.
La prima vedere, dar şi la următoarele priviri şi analize, cântarul tehnic nu ne spune cine va fi câştigătorul. În final este vorba de o decizie de business, de o strategie de marketing pe care o stabilim răspunzând la întrebările clasice:

  • Care abordare este cea mai bună pentru piaţa ţintă? Dacă ţintesc în principal spre segmentul 18-25 de ani (utilizatori entuziaşti de smartphone) probabil că un Website dedicat mobil este răspunsul optim. Dacă majoritatea potenţialilor clienţi utilizează în primul rând PC-ul pentru Internet atunci Responsive Design este preferabil.
  • Ce conţinut, ce tip de informaţii caută clienţii mei? Vizitele de pe mobil accesează oare în principal homepage-ul sau pagini diferite? Vizitele provin din linkuri sau din căutări? Dacă la accesul de pe mobil, în Google Analytics, văd pagini şi task-uri diferite faţă de accesul de pe PC, atunci probabil că soluţia optimă e web dedicat.
  • Ce procese pot automatiza pe Internet şi care e scenariul probabil de utilizare/acces – de pe mobil faţă de cel de pe PC? Dacă scenariile sunt asemănătoare atunci responsive, altfel dedicat.
  • Cum procedează competiţia? Cum pot face ca prezenţa mea pe Internet să fie mai bună, mai plăcută şi mai atractivă decât a concurenţilor? Ce cotă-parte a afacerii mă aştept să vină de pe mobil în următorii 2 ani? Dacă e semnificativă, atunci poate că un website dedicat de mobil mă va ajuta mai bine să-mi îndeplinesc obiectivele.