Website-ul optimizat pentru smartphone este piatra unghiulară a oricărei strategii de mobil. Imediat ce am acceptat această premisă ne confruntăm cu o primă decizie. Există două soluţii:
1. Responsive Web Design: Un singur web, un singur conţinut, acelaşi URL. Software-ul detectează dimensiunile şi rezoluţia ecranului dispozitivului ce accesează website-ul și ajustează automat structura paginii. Layout-uri fluide cu conţinut simplificat pe mobil (portrait sau landscape) şi adaptat scenariilor de utilizare telefon/tabletă. Dimensiunea fonturilor este definită în unități procentuale iar meniul de navigaţie este compactat (eventual afişat vertical) pe smarthone şi orizontal extins pe desktop. Funcționalitatea touch se activează doar pe smartphone/tabletă. Imaginile sunt redimensionate dinamic.
2. Website dedicat pentru mobil (m.domeniulmeu.ro): Două website-uri, unul pentru desktop și celălalt mobil/tabletă. Software-ul detectează tipul dispozitivului şi trimite la adresa URL corespunzătoare. Layout-uri fixe cu conţinut sintetizat pe mobil. Interfaţă utilizator specifică fiecărui dispozitiv de accesare. Fişiere HTML, CSS, grafice şi scripturi mai mici. Imagini diferite, preformatate pentru rezoluţia corespunzătoare.
Responsive vs Dedicat. Care este soluţia optimă pentru organizaţia ta?
Răspunsul este că nu există un răspuns simplu la această întrebare. Nu mi-am pus în gând să tranşez dilema; sunt conştient că nu vom avea prea curând o dezlegare definitivă.
Tehnic ambele variante (Responsive Design şi Web dedicat mobil) au avantaje şi dezavantaje obiective. Le voi trece în revistă;
Problema | Responsive | Dedicat | Observaţii |
---|---|---|---|
Optimizare pentru motoarele de căutare SEO | Foarte bun | Rezonabil | 2xURL fragmentează traficul, conţinutul dublu face SEO dificil |
Timp de încărcare | Rezonabil | Foarte bun | Fişiere HTML, CSS, grafice şi scripturi mai mici pe webul dedicat |
Magazin online | Rezonabil | Foarte bun | |
Website desktop complex | Rezonabil | Foarte bun | implementarea este mai dificilă pentru responsive |
Administrare ulterioară a website-ului şi conţinutului | Simplă | Complexă | dedicat înseamnă administrarea a două conţinuturi |
Link-building and social activity (Facebook, Twitter etc) | Foarte bun | Rezonabil | Este preferabil ca toate linkurile (inclusiv share like, tweets, google+) să conducă la acelaşi URL |
Implementare iniţială | Complex | Simplu | depinde de starea website-ului curent |
Consistenţă grafică – aspect similar desktop/mobil | Foarte bun | Rezonabil | În mod natural, un web responsive un singur design, doar structura paginii se adaptează la tipul de dispozitiv |
Funcţionalitate specifică mobil/touch | Rezonabil | Foarte bun | Este mai uşor de integrat la dedicat |
Design şi interfaţa pentru smartphne asemănătoare mobile apps | Rezonabil | Foarte bun | Utilizatorul smartphone este deja familiarizat cu interfaţa specifică iOS/Android |
Upgrade ulterior al Website-ului (noi funcţionalităţi) | Simplu | Complex | La dedicat, orice modificare înseamnă de fapt două modificări |
Adăugare coduri de conversie/redirectare | Simplu | Complex | |
Cost de întreţinere ulterioară | Mic | Mai mare |
Lucrurile sunt clare acum? Ce alegem?
Îmi vine în minte imaginea cântarului din Iliada lui Homer. Zeus se află pe muntele cu-multe-izvoare, pe muntele Ida de unde priveşte înspre cetatea Troiei şi năvile ahee. În vale, cele două oşti se înfruntă iar el, Zeus, trebuie să decidă cine va fi astăzi biruitor:
Vine însă ceasul când soarele ajunge în mijlocul cerului şi, atuncea, Zeus, Părintele zeilor şi Părinte al oamenilor, îşi întinde balanţa, din aur lucrată, pune-apoi în talegere cele două soarte ale jalnicei Morţi, ce oamenii îi doboară, una pentru troienii strunitori-de-cai, cealaltă pentru danaii acoperiţi-de-aramă. El cumpăna o ridică de mijlocul ei şi pierea aheilor se pleacă la pământ, iar soarta troienilor către cer se înalţă. Atunci, de pe culmea muntelio Ida, Zeus vuieşte şi fulgeră o săgeată. Iar flacăra cade spre oastea argiană. Speriaţi, pălesc războinicii văzând semnul ceresc…
Homer, Iliada, traducere de Radu Hâncu
Dar noi nu ştim ce indică balanţa, nu vedem semnul ceresc şi trebuie să decidem în funcţie de datele pe care le avem.
La prima vedere, dar şi la următoarele priviri şi analize, cântarul tehnic nu ne spune cine va fi câştigătorul. În final este vorba de o decizie de business, de o strategie de marketing pe care o stabilim răspunzând la întrebările clasice: